Potrzebny mechanik? Pomożemy Ci dobrze wybrać!

wy, będąc elementem mechanizmu korbowego. Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwyczajowo wałe

Potrzebny mechanik? Pomożemy Ci dobrze wybrać!

Czym jest wał korbowy?

Wał korbowy (lub wał wykorbiony) ? rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.

Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwyczajowo wałem korbowym nazywa się wał będący częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i podobnych im urządzeń.

W budowie wału korbowego wyróżnić można czopy główne(1), leżące w osi łożysk wału i o trochę mniejszym przekroju czopy korbowe(2), oddalone od tej osi.

Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Wały korbowe odkuwane są ze stali węglowej bądź rzadziej ze stali stopowej. Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy


Co można samodzielnie naprawić w samochodzie?

Każdemu z nas może przydarzyć się awaria samochodu, co skutecznie ogranicza naszą swobodę oraz daje nam powód do dodatkowego stresu. Zawsze pragniemy, by nasze auto było sprawne, więc jeśli już coś się zepsuje, powinniśmy szybko rozpocząć naprawę. W zależności od tego, jakiego rodzaju usterka się pojawiła, możemy zrobić to na wiele sposobów. Z niektórymi rzeczami warto oczywiście udać się do mechanika, jednak te drobne problemy, jak chociażby wymiana wadliwych wycieraczek, z łatwością naprawimy samodzielnie. Jeśli nie do końca wiemy jak to zrobić, możemy poszukać w Internecie odpowiedniego poradnika, który nam to wszystko ułatwi.


Fakty o silnikach spalinowych

Najczęściej spotykane konfiguracje:

silnik spalinowy tłokowy o ruchu posuwisto-zwrotnym tłoka ? najczęściej spotykana jednostka napędowa samochodów, jako napęd główny i pomocniczy siłowni okrętowych, a nawet jako napęd generatorów awaryjnych w elektrowniach atomowych. Moce największych spalinowych silników okrętowych sięgają 80 MW a średnice cylindra 1050 mm. Jest to silnik spalania zamkniętego.
silnik spalinowy tłokowy o tłoku rotacyjnym ? zwany też silnikiem Wankla, spotykany rzadko w motoryzacji, jest to silnik spalania zamkniętego
silnik Stirlinga o chemicznym źródle ciepła (silnik tego typu może też korzystać z innych źródeł ciepła, niż spalanie), jest to silnik spalania otwartego.
silnik turbowałowy jest to silnik turbinowy, z którego moc mechaniczna odbierana jest z wału wirnika turbiny, używany głównie w lotnictwie (silniki turbośmigłowe, śmigłowcowe), w energetyce (siłownia gazowa, układ gazowo-parowy), do napędu śrub okrętowych, sporadycznie w kolejnictwie, jeszcze rzadziej w motoryzacji.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy#Rodzaje_silnik.C3.B3w_spalinowych